Friday, March 4, 2011

kad kredit oh kad kredit


pagi tadi, aku dikejutkan ngan satu panggilan talifon
euww..no sape nie?
dengan mamai2 aku pun accept jelah
ohh..kawan lama rupenye
fuhh..terkejut aku..
die call sbb nk mintak tolong
nak pinjam duit, untuk bayar hutang kad kredit
erm...=_="
kalaulah mampu aku tolong
i'm sorry babe..
masa susah baru nk ingat aku kann..standard lah tue.huu~



hmm...korang ade kad kredit x?
& korang penah terpikir x nak guna kad kredit?
kalau korang belum ade kad kredit..
tak payah lah babitkan life korang ngan kad kredit nie
banyak yang buruk dari yang baik
pada aku lahh
kad kredit nie umpama gula
gula kalau sikit-sikit
rasa sweet jer...nice!!
tapi kalau berlebihan..boleh dapat kencing manis tau....uh..uh..xmahu!!



KEBAIKAN kad kredit kalau korang nak tahu :

> mudah dibawa sana sini, ringan plak tue, dah lah cantik kann.hahaha

> boleh elak risiko di rompak..kalau duit cash kene rompak..sah2 lah xdapat balik. kalau kad kredit kene rompak, boleh buat aduan untuk tukar pin no kad kredit

> mudah untuk buat pembayaran online..xpayah susah2 nak pegi bank untuk bank in duit
mudah untuk buat pembayaran di kaunter..sign jerr..lepas tue shopping lagi..ye tak!!

> mengatasi masalah kewangan secara tiba-tiba..mane tau ade hal urgent nk pakai duit kann

KEBURUKAN kad kredit yang korang perlu tahu : 

> kemungkinan belanja sesuka hati sampai xingat dunia..hepi sekejap, cukup bulan merana >_<

> sekiranya bayar minimum..hutang akan bertambah. memanglah tiap-tiap bulan korang bayar. tapi kalau bayar minimum..tahu x korang cuma bayar 80% jekk untuk bulan tue..lagi 20% tu bank akan ambil sebagai keuntungan dorang.cess!!

> meramaikan golongan muflis di Malaysia nie.




sebenarnya, aku pun ada kad kredit~sigh
aku ON kad kredit nie just because nk bayar hutang aku eksiden taun lepas
sampai sekarang aku masih terase 'impact' nye okay!!
kalaulah boleh putar balik masa
aku lebih rela mintak tolong ibu ngan ayah tuk settlekan eksiden tahun lepas
dari berhutang ngan kad kredit nih..
biarlah ibu membebel sebulan pon..aku rela
dari terpaksa bayar bulan2 sampai kita tak merase duet gaji kita sendiri.huhu

ader orang kat luar sana
sanggup berhutang kad kredit 
semata-mata untuk shopping shopping shopping
lepas tu hutang keliling pinggang
kene kejar dengan bank plak tu
bila dah xmampu nak bayar
mula lahh gelabah
masa sign time nak shopping tu x ingat plak kann
haduiiii...sedar-sedar lahh
sampai bila korang nk hidup camnie!!



pada aku lah..'bisnesman yang berjaya' jekk sesuai pakai kad kredit nie
yelahh...sebab dorang bizi sangat sampai xsempat nk pegi cucuk
semata-mata nak keluarkan duit kt ATM
betul tak?